Altă Povestioară

4 08 2008

Citeam în Poveşti orientale ca instrumente de psihoterapie de Nossrat Peseschkian (o carte excelentă pe care o recomand nu numai celor care au inclinaţii pentru domeniul psihologiei) o povestioară despre importanţa pe care o dăm lucrurilor şi despre aşteptările pe care le avem vis-a-vis de momentele ce vor veni, persoanele pe care le întâlnim, locurile în care mergem şi aşa mai departe.

Era odată un barbat care şedea la marginea unei oaze la intrarea unei cetăţi din Orientul Mijlociu.

Un tânar se apropie într-o bună zi şi îl întrebă:
– Nu am mai fost niciodată pe aici. Cum sunt locuitorii acestei cetăţi?

Batrânul îi răspunse întâi, printr-o întrebare:
– Cum erau locuitorii cetăţii de unde vii?
– Egoişti şi răi. De aceea mă bucur că am putut pleca de acolo.
– Aşa sunt şi locuitorii acestei cetăţi, răspunse batrânul.

Puţin dupa aceea, un alt tânar se apropie de omul nostru şi îi puse aceeaşi întrebare:
– Abia am sosit în acest ţinut. Cum sunt locuitorii acestei cetăţi?

Omul nostru începu prin a-i raspunde cu aceeaşi întrebare:
– Cum erau locuitorii cetăţii de unde vii?
– Erau buni, mărinimoşi, primitori, cinstiţi. Aveam mulţi prieteni acolo şi cu greu i-am părăsit.
– Aşa sunt şi locuitorii acestei cetăţi, răspunse batrânul.

Un negustor care îşi aducea pe acolo cămilele la adăpat auzise aceste convorbiri şi pe când cel de-al doilea tânâr se îndepărta, se întoarse spre batrân şi îi zise cu reproş:
– Cum poti să dai două răspunsuri cu totul diferite la una şi aceeaşi întrebare pe care ţi-o adresează două persoane?
– Fiule, fiecare poartă lumea sa în propria-i inima. Acela care nu a găsit nimic bun în trecut nu va gasi nici aici nimic bun. Dimpotrivă, acela care a avut şi în alt oraş prieteni va găsi şi aici tovarăşi credincioşi şi de încredere. Pentru că, vezi tu, oamenii nu sunt altceva decât ceea ce ştim noi găsi în ei.

Frumos, nu ? Presupun că niciodată nu m-am gândit până acum la chestia asta, la faptul că gândurile şi aşteptările mele influenţează modul în care vor ieşi lucrurile. Deşi, recunosc că nu totdeauna se aplică regula asta. Acu 3 ani am fost la o întrunire moto la Odorheiu Secuiesc cu prietenul meu de atunci. Noi plecaserăm puţin mai devreme decât restul găştii că vroiam să mai şi vizităm până acolo. Şi nu ştiu cum s-a făcut că am ajuns primii acolo, după ce ne-am pus noi cortu’ am zis să dăm o tură să vedem ce mişcă prin zonă. Şi mişcau…numa’ unguri 🙂 Ne-am aşezat la o masă să bem o bericică şi lângă noi la un moment dat s-a pus o gaşcă. Vorbeau doar maghiară. Nu a trecut mult până ne-am dat seama că eram singurii de acolo care vorbeam română 🙂 Situaţie interesantă şi ne doream să ajungă odată şi restu’. Vorbeam noi doi acolo la masă şi la un moment dat auzim că tipii ce s-au aşezat lângă noi au început să vorbească în română ca să intrăm şi noi în discuţie. Iar apoi ne-au dat o ţuicăăăă…vai mamă. Nici nu am simţit când ni s-a urcat la cap, că nu se simţea tare când o înghiţeai. Ce vreau eu să zic e că noi am crezut că o să fie ca dracu’ până ajungeau şi restu’ şi când colo a fost excelent, băieţi faini unguraşii 😀

Da’ e frumoasă senzaţia când descoperi că lucrurile nu sunt chiar atât de negre cum le credeai tu. Ştiu că o să fie cineva care o să zică să încerc să nu mai mă gândesc dinainte, să iau lucrurile cum sunt ele, că aşa şi pe dincolo…wrong….nu poţi face asta oricât de mult ai încerca. Nu cred pe cineva care spune că nu se gândeşte dinainte la ceva, nu stă şi-şi imaginează anumite lucruri, nu contează că faci chestia asta  o singură dată pentru câteva secunde sau stai să-ţi imaginezi scenarii laborioase în minte. Aşa funcţionează motoraşul nostru, el analizează experienţele anterioare şi nevoia noastră de a avea totul în regulă la sfârşitul zilei.

Acțiuni

Information

Lasă un răspuns

